tiistai 6. lokakuuta 2009

Pariisi

Noniin reissu patonkimaahan tehty! Häämatka onnistui yhtä sairaspäivää lukuunottamatta suunnitelmien mukaisesti eli hyvin :) Kaupunki oli todellakin näkemisen arvoinen ja paljon jäi vielä näkemättä. Se ei haittaa, koska tuonne on päästävä kyllä uudestaan!

Lähdettiin reissuun siis maanantaina puoliltapäivin ja palattiin takaisin Suomeen lauantaina neljän maissa iltapäivällä. Sellaiset 4,5 päivää jäi siis aikaa tutustua itse Pariisiin. Ekana päivänä tutkiskeltiin vain hotellin lähistöä. Hotellimme sijaitsi 16. arrondissementilla kaupungin lounaisosassa. Hotellin lähistöllä oli melko paljon ruokaravintoloita, iso radiotalo sekä vapauden patsas. Seinen rantaan ei myöskään ollut kuin jokunen sata metriä. Lähimpään metroasemaan oli myös matkaa jokunen sata metriä.

Toisena päivänä lähdettiin kohti Montmartrea, jossa kävimme ihailemassa Sacre Coeurin kirkkoa kaupungin korkeimmalla mäellä. Mäen päältä aukea tosiaan mukavat näkymät kaupungin ylle. Seuraavaksi suuntasimme kohti keskustaa ja riemukaarta. Olen aina luullut, että riemukaari on vaan pelkkä betonimöhkälemonumentti, mutta sieltähän löytyi museo, myymälä, näköalatasanne yms. Käppäilimme vielä kotiin mennessä pääkatua (Champs-Élysées) pitkin. Kadun reunuksia koristi kalliit liikkeet kuten Cartier, Yves Saint Laurent, Mercedes-Benz jne. Ei ollut köyhällä varaa käydä niissä ostoksilla :) Käytiin tsekkaamassa tosin Disneyn kauppa, joka on kyllä varmasti jokaisen mukelon paratiisi.

Kolmantena päivänä meinattiin käydä tsekkaamassa Pariisin katakombit, joita on muuten 300 kilometriä kaupungin alla. Harmiksemme saatiin huomata vasta sisääntulon kohdalla, että katakombit oli suljettu vandalismin vuoksi. Jonkun verran kyllä harmitti moinen homma ja kun vielä Sarikin pienessä kuumessa jaksoi lähteä liikenteeseen. Tehtiin kuitenkin hyviä löytöjä Montparnassella, jossa on liikettä jos jonkinlaista.

Torstaina oli kyllä sen verran aktiivinen päivä, notta huh. Aamulla suunnattiin Louvreen, johon päästiin sisään sen kummempia jonottamatta. Mieletön paikka kyllä sekin. Näytteillä on niin paljon tavaraa, ettei kaikkea ehdi kuin vain vilkaista. Mona Lisan pieni koko oli itselle yllätys. Porukkaa oli sen ympärillä kuin pipoa. Ehdottomasti suosituin nähtävyys Louvressa. Tsekattiin paljon Italialaista ja Ranskalaista maalaustaidetta, sekä taideaarteita Egyptista ja Kreikasta. Lopuksi käväistiin Louvren kellarissa, jossa on jäänteet Philippe Augusten aikaisesta linnoituksesta. Kolmen ja puolen tunnin museossa kiertelyn jälkeen päätettiin lähteä vielä Eiffelille katsomaan tuuleeko huipulla :) Myös Eiffel otti meidät vastaan ilman turhia jonotuksia ja hetken kuluttua ihailtiinkin maisemia jo 300 metrin korkeudesta. Täytyy kyllä antaa pisteet herra Eiffelille hienosta "himmelistä", joka oli todella vaikuttava näky paikan päällä. On se pirun iso! Jännä että tornista alaspäin mennessä joutuikin sitten jonottamaan melko pitkään. Neljä hissiä työskenteli tauotta ajellen kansaa ylös/alas.

Viimeiseksi päiväksi jätettiin Notre Dame. 200 vuotta kestäneen kirkon rakentamisen lopputulos on kyllä yhtä hieno kuin mitä sen on kuvista nähnytkin olevan. Kirkkoa vartioivat hahmot tekee paikasta mielenkiintoisen. Torneihin oli pitkät jonot, mutta oli se sen arvoistakin. Kierrettiin kirkko niin ulko kuin sisäpuoleltakin. Käytiin tsekkaamassa "Guassimodon koti" kellotornissa, jossa on isot 13 tonnin painoiset kellot. Pelkkä kellon kieli painaa jo 500 kiloa! Kirkko antoi myös hyvät puitteet HDR-kuville, joten niitä tuli jokunen napattua.

Maana Ranska oli mukavampi mitä olisin odottanut. Aiemmin olen kuullut, että ranskalaiset olisivat hieman sisäänpäin lämpeävää kansaa eivätkä puhuisi englantia vaikka osaisivatkin :) Itse olen sitä mieltä, että jos edes osaat tervehtiä kohteliaasti ranskaksi, niin varmasti saat sympatiat puolellesi. Ihmiset olivat erittäin auttavaisia ja ystävällisiä. Varmasti joskus tehdään vielä uusi reissu Ranskaan. Pariisi on yksi upeimmista kaupungeista missä olen käynyt ja mielellään käyn siellä uudestaankin. Etenkin häämatkaa suunnitteleville suosittelen paikkaa lämpimästi! Versailles jäi näkemättä, joten se voisikin olla seuraavan kerran päänähtävyys. Kuvia tuli otettua yhteensä noin 1250 ruutua, joten aikamoinen talkoo on niiden läpikäynnissä.

Jeps siinäpä tarinat, sitten muutama kuva:

vv kirjoitti...

Tais olla tuo lintukuva eräässä lehdessä :)

Oskari- kirjoitti...

Katoppas vaan, ai ne julkaisi sen? :) En ainakaan Prismasta vielä uusinta lehteä löytäny, mutta taitaa tilaajille tulla hieman ennakkoon?