lauantai 18. toukokuuta 2013

Huoltokokemuksia (Osa 1)

iMaciini ilmaantui taannoin omituinen näyttövika, joka pienen googlettelun jälkeen olikin jo nostettu esiin useammassa keskusteluketjussa. Eli kyse on tästä:

(Kuva: Macforums / MrBearWaffle) Kyseessä ei siis ole oma kone.
Varsinkin tarkassa kuvankäsittelytyössä ja graafisessa suunnittelussa olisi näytön oltava viimeisen päälle kohdallaan. Nuo "tahrat" ovat todella häiritseviä. Tätä ongelmaa ei esiinny tietenkään kaikissa koneissa vaan ilmeisesti on vaan huonoa tuuria jos moinen osuu kohdalle. 

Syyksi on kerrottu milloin lämpöä, milloin näytön viileyttä vs. kosteaa lämmintä ilma (tapahtuu kondensoitumista), milloin pölyä, milloin tupakointia (what the actual f*ck?) ja milloin mitäkin.

Pienen kotikutoisen diagnosoinnin jälkeen kiikutin koneen paikalliseen Apple liikkeeseen. Selitin ongelman ja tarkastettiin, että Apple Care oli vielä voimassa. Kaikki kunnossa ja kone lähti huoltoon Helsinkiin. Reilun viikon kuluttua soittelin perään ja kysyin tilanneraporttia. Eivät osanneet sanoa yhtään kuinka pitkään kestää (?). Pyysin, että koneen tilannetta kyseltäisiin suoraan huoltopajalta. Eivät kuulemma anna sieltäkään mitään arviota vaan haluavat tehdä työnsä rauhassa. Ok...no sitten vaan odotellaan. Melkein kolme viikkoa siinä kesti ennen kuin kone saapui takaisin Kuopioon. Hieman jo turhautuneena, mutta iloissani kävin hakemassa koneen takaisin. Koko näyttöpaneeli oli mennyt vaihtoon, joka oli positiivinen uutinen. Uusi näyttö, Bujaaaa!

No tuo ilo loppui yhtä lyhyeen kuin oli alkanutkin. Laittaessani konetta autoon huomasin keskellä näyttöä noin neljä senttiä pitkän naarmun. Ei minkään hiusnaarmun vaan ihan sormella tuntuvan naarmun LASIPINNASSA. Pääsi kyllä koko kauniiden kirosanojen kirjo samantien. Lähempää tarkasteltuna naarmuja (pienempiä) oli aika paljon enemmän. Lasi oli päässyt ilmeisestikkin hankautumaan kuljetuksessa/huollossa jotain kovaa pintaa vasten. Olen varma, ettei itse lasissa ollut minkäänlaista naarmua lähtiessä. Sen verran tarkkaan tuota näyttöä syynäsin ennen huoltoon viemistä. 

Takaisin siis liikkeeseen. Todettiin tilanne, jonka jälkeen myyjä pyysi ottamaan yhteyttä suoraan myymäläpäällikköön, joka olisi huomenna (La 18.5) töissä. Pirautinkin hänelle heti aamusta ja hän lupasi laittaa asian hetimiten eteenpäin. 

Jäädäänpä taas odottelemaan meneekö taas kolme viikkoa...


Ei kommentteja: