Koska kyseessä oli kokeiluluontoinen projekti en aikonut sijoittaa siihen yhtään enempää rahaa kuin tarvittava ajoturvallisuus ja -mukavuus vaatisi. Sopiva aihio sekä kasapäin varaosia löytyikin noin 10 euron hintaan paikallisesta metallinkierrätyspuljusta. Pyörä oli arviolta 90-luvulta peräisin oleva Ragazzi-merkkinen vaihteeton retkipyörä. Ikää jo nähnyt teräsrunko oli kuitenkin suora ja suht hyväkuntoinen. Keskiö- sekä ohjainlaakerikin tuntuivat myös liikkuvan vielä jouheasti ilman väljyyttä. Vielä kun runkokokokin oli suurinpiirtein omaa sarjaa, niin ei muuta kuin konkeli mukaan.
Suurinpiirtein tälläinen vastaava kokoonpano pyörä syntyjään oli. Kuva ei ole omasta aihiosta. |
Oma pyörä purettuna. Mallailin samalla droppitankoa kokonaisuuteen. |
Maalauksen ajaksi ripustin rungon roikkumaan pihan pyykkitelineen naruihin. Pohjiksi sipaisin purkillisen harmaata Bilteman pohjamaalia.
Pohjamaali B-tarvikkeesta. |
Ensimmäinen kerros pinnassa. |
Alkuperäisen suoran tangon tilalle piti toki saada droppitanko, joka vuorattiin mustalla tankoteipillä. Jarrujen kanssa meni hetki arpoessa, kun en osannut päättää teenkö pyörästä sinkulan vai fixin ja laitanko jarrua laisinkaan. Päätyessäni sinkulaan ajattelin laittaa eteen kuitenkin jarrun. Pyörässä oli alunperin cantilever-jarru edessä, mutta asensin nyt v-jarrun sen tilalle tehokkuuden ja asennusteknisien syiden vuoksi. Jarrut löytyi jo omasta takaa ja käypäinen kahva löytyi myös em. metallinkierrätyksestä.
Voimansiirtopuolella mennään toistaiseksi väliaikaisratkaisulla, jotta pyörällä pääsee ajelemaan. Taakse jätin viisilehtisen pakan kiinni ja eteen nappasin alumiinikammet + rattaan toisesta retkifillarista. Välityksenä 46-16 on aika passeli hieman kovempaankin ajoon. Ketjut joutui hakemaan ihan rahalla kaupasta. Wellgon lukkopolkimet puolestaan bongasin kirppikselta.
Lopuksi vielä omasta varaosavalikoimasta löytynyt Vetta:n satula sekä sopiva putki ja valmista tuli!
JNT Single Speed 2012 |
Pösön mitat: pystyputki 56 cm, vaakaputki 55 cm
JNT Single Speed: pystyputki 53 cm, vaaka 61.5 cm
Eli ajoasento on huomattavasti kyyrympi. No ei tällä ole tarkoitusta polkea satojen kilometrien lenkkejä, vaan jumpata lähinnä työmatkoja, kauppareissuja sekä kesäkuumalla sitten terassille ;) Pyörä tuntui toki painavammalta kuin millä on tottunut lenkkejä ajamaan, mutta hyvin se kuitenkin rullasi. Sen verran kova kytö oli päästä testilenkille, että unohtui pari aika kriittistä loppukiristystä tehdä. Mm. toinen kampi meinasi irrota sekä tanko oli huomattavan löysällä :)
Tätä projektia aloittaessa laitoin hintarajaksi sen, että loppusumman täytyy olla vain kymppejä eikä satasia. Koko settiin meni rahaa 75 euroa kaikkine tarpeineen eli projekti pysyi mukavasti budjetissa. Vaikkei lopputulos varmasti vakuutakaan ketään hifistelijäpyöräilijää, niin itselle tulee aina hyvä fiilis, jos onnistuu hyödyntämään jotain romuksi menevää. Lopputulokseen täytyy olla tyytyväinen ja nyt kelpaa ajella luontoa säästäen töihin!
Nyt kun oma vaatimaton näpertely on saatu valmiiksi, niin laitetaas vielä linkkiä pyöräprojektista, joka vaatii hieman enemmän aikaa, taitoa ja pitkäjänteisyyttä --> Tee-se-itse hiilikuiturunko
2 kommenttia:
Oli kivaa aamulukemista ja fiilikset nous.hyvää kesää.T:aamulukija
Kiitokset ja hyvää kesää myös sinnepäin :)
Lähetä kommentti