maanantai 8. lokakuuta 2012

Lightsphere

Vaikeat kuvausolosuhteet laittavat kuvaajan miettimään entistä tarkemmin valaisuteknisiä ratkaisuja. Hankala paikka on kuvata tilannekuvia esim. todella hämärässä, korkeassa ja tummaseinäisessä tilassa. Salamaa ei voi heijastaa pinnoista ja suora salama on tappaa tunnelman aika tehokkaasti. Herkkyyksiä nostamalla ja riittävällä kameran tuennalla pääsee tietysti aina lähemmäksi vallitsevaa valoa, mutta usein kuvaan tarvitsisi täytevaloa.

Katon kautta heijastettu salama voi aiheuttaa myös niin sanotut "pandakarhusilmät". Katosta heijastuva valo aiheuttaa varjot silmien alueelle, koska kulmakarvat jäävät ikäänkuin lipaksi yläpuolelta tulevan valon tielle. Tätä voi toki kompensoida käyttämällä valkoista fillikorttia salamassa ohjaamaan valoa myös eteenpäin, mutta aina se ei riitä.

Itse ratkaisin edellä mainitut ongelmat Gary Fongin Lightspherella. (Kuva: Rajala)


Alkuperäinen Gary Fongin tötterö maksoi ostohetkellä esim. Rajalassa 139 euroa, joka on kyllä huikea hinta tuollaisesta muovisesta kapineesta. Siinä rapisee voittoa myyjälle samaan tahtiin kuin menneen kesän hillakauppiaille! Tilasin omani jostain ebay:n syövereistä huomattavasti huokeammin. Tosin GF:n leimaa ei lue missään, mutta rakenteeltaan se on täysin vastaavanlainen ja paketista löytyy samat lisäpalikat. Omani on Cloud-malli eli diffuuseri on maitolasin väristä eikä läpinäkyvää. Lightsphereistä löytyy myös kokoonpainuva malli, joka säästää kameralaukusta tilaa roimasti.

Ei kommentteja: